Na de laatste auditiedag was het een mooi moment om samen met Dick en Robin van den Heuvel terug te blikken op de afgelopen twaalf weken. Hoe hebben ze de auditietour ervaren en met welke instelling beginnen ze aan de tweede ronde? De eerste vraag hebben jullie al kunnen zien in het filmpje in de vorige blog. Hieronder is het antwoord nog een keer terug te lezen, samen met de rest van het interview.

We hebben net de laatste dag van de eerste ronde erop zitten. Hoe kijken jullie terug op de afgelopen twaalf weken?
Dick: 'Het was een waanzinnige ervaring. Wat we van tevoren hadden gezegd, waren twee dingen. Eén: de kinderen staan centraal. Dat is ons gelukt. Ik denk dat we, zelfs bij de kinderen die we nu aan het afwijzen zijn, ze een ervaring hebben gegeven die ze sterker in het leven zet. En dat is waanzinnig. En twee: niemand heeft ooit zo’n auditietour gedaan met duizenden kinderen. En we maken elke fout die we maken en we praten erover en dan gaan we het beter doen. Dat is gelukt.  We waren een team hè Robin?'
Robin: 'We waren absoluut een team. En om maar heel pathetisch te zeggen, het was echt een reis met ontzettend veel en ontzettend bijzondere ontmoetingen.'

Hadden jullie deze opkomst verwacht toen jullie begonnen aan de audities?
Dick: 'Ik denk dat ik had ingetekend op duizend kinderen. Daar was het ook helemaal op begroot. Dat we twaalf dagen in theaters dat zouden kunnen mannen. Uiteindelijk hebben er drie-en-een-half duizend-kinderen zich opgegeven. Dat is drie-en-een-half keer zoveel als het was. En we hebben daardoor meer dagen gedaan. We hebben hele volle dagen gehad. Ik weet dat iemand tegen mij zei: “Ik hoop dat het ontploft” en toen dacht ik: Ja, dat hoop ik ook. Want volgens mij is dat leuk.'
Robin: 'Dat was het ook. We dachten eerst: dat is nooit te doen, deze aantallen, hoe gaan we dit ooit.. En het grappige is: hoe groter de groep was, hoe beter het eigenlijk werkte.'

Robin, jij begeleidt de zangaudities. Waar let je op tijdens de auditie?
Robin: 'Dat is zo moeilijk om te zeggen. Ik heb daar geen plan voor eigenlijk. Ik vertel steeds, en dat is ook waar, er zijn vier dingen belangrijk: natuurlijk, je moet kunnen zingen, je moet kunnen dansen. Maar je moet ook het type zijn. En bij Tina moet het sprankelen, de zon moet schijnen. En dan is er nog iets, maar dat komt eigenlijk pas veel later, dat heeft te maken met combinaties. Maar dat is pas als we er naar terug kijken. Het zijn die drie dingen. Maar het is allereerst, en dat zijn al die dingen bij elkaar, een gevoel.'

De eerste ronde zit er op. Met welke instelling gaan jullie straks aan de tweede ronde beginnen?
Robin: 'Zó veel zin! Ik heb zó veel zin. We hebben deze twaalf weken gehad. We hebben zo ongelooflijk veel talent gezien. Zo veel meer dan waar we ruimte voor hebben in de tweede ronde. Dus het wordt vingers aflikken. Echt, gewoon een zaal vol taartjes.'

Jullie hebben nog nooit kinderaudities op deze manier afgenomen. Waarom is er gekozen voor deze aanpak?
Dick: 'Ik geloof zelfs dat er nog nooit iemand is geweest die het op deze manier heeft gedaan. Er wordt toch altijd een preselectie gehouden op basis van ervaring of cv’s of brieven. Wij hebben gezegd: ie-de-reen mag komen. En dat heeft te maken met een mentaliteit die heel erg Homemade is. Homemade is zich aan het ontwikkelen als een centraal begrip binnen theater voor jeugd, voor kinderen. Wij stellen dan die kinderen centraal, we stellen de jeugd centraal. Meer dan ons eigen project of ons eigen ego. Daar gaat het over. Daarom is voor deze aanpak gekozen. We gaan geen kinderen uitsluiten. De enige manier waarop kinderen uitgesloten zijn, is als ze niet op komen dagen voor een auditie. Dan kunnen we er niets aan doen. Maar als ze hier zijn, dan worden ze allemaal gelijk behandeld, gaan we naar ze kijken, behandelen we ze met respect. En we hopen dan ook dat ze een stap in hun eigen leven maken. Daarom is daarvoor gekozen. Het heeft alles met onze ambitie en onze visie te maken.'
Robin: 'Ik wil daar aan toevoegen dat er best wel een groep is geweest die naar deze audities is gekomen zonder dat ze werkelijk een onderdeel willen zijn van de voorstelling. Die naar deze audities is gekomen, omdat ze dingen te spannend vinden in hun leven bijvoorbeeld. En dit hebben gebruikt om daar stappen in te maken. En ik ben ongelofelijk trots en blij dat ze ons daarvoor hebben gebruikt.'

Hoe gaat het verder met Tina de musical?
Dick: 'De musical moet nog tot stand komen. We hebben de audities gebruikt om ook die inspiratie op te doen voor het uiteindelijke script. We gaan nog schrijven, we gaan nog bedenken. We zijn bezig om dat nu helemaal vorm te geven. Dat heeft ook met de audities te maken. We wilden ook weten wat we op ons pad vonden. Het was ooit een idee. En het mooie van Homemade is, dat als een idee levensvatbaar is, dan gaan we het doen. Tot het tegendeel wordt bewezen. Dat hebben we nu in het verleden een paar keer gedaan. En een aantal keer zijn daar echt voorstellingen uit voort gekomen. Ik noem Afblijven en Spijt, maar ik noem ook Sekstips. En soms zijn er projecten die niet helemaal van de grond zijn gekomen, zoals Off Side, wat we in Zuid-Afrika hebben gedaan. We zijn makers. We hebben een idee. En we doen ons best om dat idee te realiseren. Dat is eigenlijk de hele strategie. En dan zien we wel.'
Robin: 'Ik heb er wel zin in.'
Dick: 'Ik ook.'

In de volgende blog het interview met Chiara Re en Mitch Wolterink.

Lees en bekijk ook: Tina Blog+Vlog #6 Wist je dat?

Theaterparadijs het online theatermagazine